1846 відвідувачів онлайн
26 179 91

Сонячні панелі. Скільки коштує енергонезалежність?

Автор: 

Кризова ситуація в енергосистемі України склалася через цілеспрямовані атаки з боку Росії. Тільки з березня 2024 року ми втратили 9 ГВт генерації. Загальні ж втрати з моменту початку повномасштабної війни оцінюють у понад 40 ГВт потужності

сес

Нещодавно виконавчий директор асоціації "Енергоефективні міста України" Святослав Павлюк заявив, що українці мають закупити в кожну квартиру обладнання на $3-4 тис., яке дозволить мати безперебійне електропостачання.

Зокрема він казав про сонячні панелі, акумулятори, які накопичуватимуть енергію, розумні інвертори, що купуватимуть електрику, коли вона продається за найвигіднішими цінами на ринку. І це, мовляв, не фантастичні речі, а цілком загальноєвропейська тенденція.

"Те, що ви не доплачували за електроенергію усі минулі роки, а не доплачували десятиліттями, вважайте, що ви складали гроші в банку, а тепер вам потрібно залпом заплатити за нову систему енергопостачання. Я знаю, що грошей немає, але ви їх проїли", – наголосив Павлюк.

З новою хвилею відключень електроенергії, яка розпочалася в травні, попит на енергонезалежне обладнання – генератори, зарядні станції, сонячні панелі тощо зріс у рази. Так, за даними ЗМІ, продажі генераторів злетіли на 200%, зарядних станцій – на 450%. Підвищений попит провокує зростання цін. Зараз це 5-10% і тренд на здорожчання зберігатиметься через дефіцит і курс валют.

Кризова ситуація в енергосистемі України склалася через цілеспрямовані атаки з боку Росії. Тільки з березня 2024 року ми втратили 9 ГВт генерації. Загальні ж втрати з моменту початку повномасштабної війни оцінюють у понад 40 ГВт потужності, каже генеральний директор Yasno Сергій Коваленко. Це не тільки руйнування, а й окупація. Та ж Запорізька АЕС – найбільша в Європі атомна електростанція – зараз зовсім не виробляє енергію.

Уряд з одного боку намагається відновити те, що можливо, після обстрілів росіян, з іншого – робить ставку на децентралізовану енергосистему. У Верховній Раді вже зареєстровані два законопроєкти, якими мають зняти мито й ПДВ на ввезення всього енергетичного обладнання, а також усунути всі митні формальності.

Окрім того, Кабмін затвердив Порядок надання фінансової підтримки фізичним особам, що встановлюють установки генерації з альтернативних джерел енергії у власних домогосподарствах. Ще мають запрацювати доступні кредити для закупівлі енергообладнання.

БізнесЦензор розбирався у тонкощах побудови енергонезалежності.

Кредит на сонячні панелі

Згаданий вище Порядок надання фінансової підтримки – це здешевлення вартості кредитів, залучених для придбання та встановлення фотоелектричних модулів та/або вітрових електроустановок потужністю від 1 до 10 кВт для власного використання. Дія документу не поширюється на встановлення установок для виробництва електроенергії за "зеленим" тарифом.

Надання держпідтримки покладається на Фонд розвитку підприємництва через банки-партнери в межах бюджетних коштів, отриманих Фондом. За словами прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, уряд уже має на програму необхідні гроші – близько 600 млн грн.

"Це досить незвична для нас категорія реципієнтів, адже раніше ФРП орієнтувався лише на підтримку українського бізнесу – передовсім, мікро-, малого й середнього підприємництва. Ідея полягає в тому, щоб за рахунок додаткового фінансування, яке ми знайшли, власники приватних домогосподарств могли взяти споживчі позики в банках-партнерах нової бюджетної програми для компенсації тіла кредитів, виданих для встановлення сонячних панелей", – пояснює голова правління Фонду розвитку підприємництва Андрій Гапон.

Як сказано в Порядку, державна підтримка надається у вигляді повної компенсації Фондом процентних ставок за кредитами фізичних осіб. Процентна ставка за кредитом фізичної особи має становити не більше Індексу UIRD (три місяці) плюс сім процентних пунктів. Максимальна сума кредиту – не перевищувати 480 тис. гривень. Максимальний строк кредитування, на який може бути надана державна підтримка фізичним особам, не більше п’яти років.

Індекс UIRD – український індекс ставок за депозитами фізичних осіб, що розраховується на основі номінальних ставок ринку депозитів фізичних осіб, що оголошуються банками. Станом на 3 липня у гривні на три місяці він становив 13,01% річних.

Читайте також: Україна отримала від ЄС майже шість тисяч сонячних панелей, їх передадуть лікарням

За підрахунками Фонду розвитку підприємництва, 3 тис. домогосподарств зможуть встановити сонячні панелі у межах майбутньої програми.

"Вони, по-перше, забезпечать себе енергією і принаймні в якісь періоди не залежатимуть від загальних мереж, а по-друге, зможуть продавати залишки державі. Сподіваюся, ми швидко напрацюємо механізм, який би задовольнив громадян України, які хочуть скористатися такими енергоефективними рішеннями", – резюмує Гапон.

Наразі кредити на СЕС для фізичних осіб видають щонайменше два банки: Ощадбанк та Укргазбанк, які мають власні програми кредитування.

Так, в Ощадбанку фізична особа може взяти на купівлю обладнання для домашньої станції кредит до 1 млн грн на строк до 6 років під 19,5% річних.

Укргазбанк ще до повномасштабної війни запустив окрему програму "ЕКО-енергія" на придбання СЕС. У її межах банк видав уже понад 60 млн грн кредитів, а з початком повномасштабного вторгнення оновлює програму відповідно до потреб часу. Відповідно до умов кредитування, можна отримати до 1 млн грн максимальним строком на п’ять років з максимальною ставкою 20,99%.

Приватбанк хоч і не має окремого напряму кредитування населення на придбання енергетичного обладнання, пропонує купувати його на виплату. У пресслужбі стверджують, що попит на цю послугу є. За загальними умовами, максимальна сума кредиту становить 300 тис. грн.

Окрім того, 21 червня уряд затвердив Порядок використання коштів Державного фонду декарбонізації та енергоефективної трансформації. 759 млн грн з нього використають на додаткову програму енергоефективності та посилення стійкості енергосистеми України. Кошти насамперед підуть на зниження ставок по кредитах для реалізації проєктів енергоефективності та встановлення альтернативних джерел енергії. Вони будуть доступні як для фізичних осіб, так і для бізнесу.

Скільки коштують сонячні станції

В Yasno кажуть, що орієнтовна вартість електростанції з акумуляторами – $1250-1500 за кожний кВт встановленої потужності, електростанції, що працює без світла – $500-550 за кожний кВт.

Орієнтовна вартість станції на 5 кВт з річною генерацією 5900 кВт-год складає 90 тис. грн.

Точна вартість сонячних електростанцій розраховується індивідуально в залежності потрібної потужності, кількості та якості панелей, характеристик акумуляторів, інверторів й іншого супутнього обладнання, складності встановлення.

За даним одеської компанії "Генерація", у 2023-2024 роках середня вартість односторонньої панелі розміром 1650х992х35 мм – 4043 грн, панелі 1665х1002х35 мм – 4750 грн.

Двосторонні сонячні панелі дають на 5-30% більше електроенергії, порівняно з односторонніми. Вони коштують практично вдвічі дорожче.

Загалом ціна панелі залежить від виробника. Найдешевші виготовляє Китай. Ціна сонячних модулів виробництва КНР у співвідношенні долар за ват становить $0,15. Наприклад, в Індії цей показник становить $0,22, у країнах ЄС – $0,30, а в США – $0,40.

За словами топменеджера дослідницької і консалтингової компанії Wood Mackenzie Стівена Нелла, протягом 2023 року вартість виробництва сонячних модулів у Китаї впала на 42%, завдяки чому із сонячними батареями з КНР тепер вкрай складно конкурувати на міжнародному ринку.

Ба більше, обсяги виробництва фотоелементів у Китаї зросли вдвічі порівняно з обсягами у США та ЄС. У Wood Mackenzie дійшли висновку, що 80% глобальних потужностей з випуску сонячних панелей розташовані в Китаї.

Утім, проблема, з якою стикаються імпортери в Україні, – кодування товару згідно з УКТЗЕД. Однозначного визначення та принципу класифікації сонячних батарей немає. Вони відрізняються матеріалами, потужністю, комплектацією, наявністю колекторів та інших додаткових компонентів.

Сонячні батареї з Китаю як правило підпадають під нульове мито, й імпортеру залишається сплатити тільки ПДВ. Зазвичай ввезення товару на митну територію України оподатковується ПДВ за ставкою 20%. Водночас є сонячні модулі з Китаю, які підпадають під 5% мито – усе залежить саме від кодування товару.

Очевидно, що наявність ввізного мита й необхідність сплачувати ПДВ впливає на кінцеву вартість сонячних панелей в Україні. Зареєстрованими у Верховній Раді законопроєктами 11343-1 та 11344-1 народні депутати пропонують тимчасово на період дії воєнного стану, але не довше ніж до 31 грудня 2025 року, звільнити від оподаткування ПДВ і ввізного мита обладнання для побудови та відновлення різних видів генерації: вітроелектростанції, сонячні електростанції, гідроелектростанції, теплові електростанції, газопоршневі та газотурбінні, накопичувачі електроенергії.

Коли саме їх ухвалять – питання відкрите. Але з огляду на критичну ситуацію в нашій енергосистемі, їх потрібно було ухвалити ще вчора.

До речі, до повномасштабної війни сонячні панелі виготовлялися на чотирьох підприємствах в Україні. Одне розташовувалося в Одесі на заводі Промзв’язок. Друге – в Енергодарі, який нині окупований росіянами. Окремо стоїть Квазар, який випускає сонячні панелі вже більше 10 років, а також завод KNESS Group, відкритий у Вінниці в лютому 2019 року.

Сонячні електростанції на дахах багатоповерхівок

В Україні нараховується приблизно 55 тис. домашніх сонячних електростанцій під "зелений" тариф. І лише близько 10 СЕС встановлені на дахах багатоповерхових будинків.

Читайте також: Вперше в Україні електроенергію продала лікарня

ОСББ і ЖБК все більше зацікавлені у встановленні станцій, щоб мешканці могли отримувати воду, тепло та зарядити свої ґаджети в разі відключень електроенергії.

Наразі в Україні діє програма "ГрінДім", у межах якої ОСББ можуть отримати компенсацію до 1 млн грн за встановлення сонячних електростанцій та до 2 млн грн за встановлення теплових насосів для опалення. Проходить програма через Фонд енергоефективності.

Окрім того, НКРЕКП ухвалило рішення, що нові установки генерації будуть приєднуватися до електричних мереж за спрощеною процедурою та без сплати ставки за приєднання.

"Розраховуємо, що протягом наступного півріччя зможемо суттєво децентралізувати нашу енергосистему", – наголошує Денис Шмигаль.

За словами першого заступника голови комітету Верховної Ради України з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Олексія Кучеренка, щоб збудувати автономну гібридну сонячну електростанцію для багатоповерхівки, потрібно знайти необхідні гроші для інвестицій і мати значну площу для розташування панелей. І якщо з грошима може допомогти місцева чи центральна влада, то рішення встановити СЕС на даху будинку може впертися в юридичні аспекти. Адже для цього зокрема необхідна згода хоча б 90% власників.

Окрім того, потужність таких електростанцій в середньому має складати приблизно 30 кВт. Цієї потужності, за словами Кучеренка, вистачить для аварійного забезпечення найпотрібніших енерговитрат у багатоповерхівці, наприклад, для енергозабезпечення ліфта, освітлення й інших нагальних потреб. У середньому реалізація такого проєкту коштуватиме приблизно $30 тис (1,22 млн грн за поточним курсом).

Сонячні електростанції найефективніші в періоди, коли є багато сонця. Взимку чи в пасмурну погоду розраховувати на її максимальну потужність не варто, кажуть експерти. Загалом окупність СЕС, встановлених для підприємств заради виробленння електроенергії для власного споживання, становить у середньому 2,5 року. А от для домогосподарств та ОСББ (без підтримки державою у вигляді "зеленого" тарифу) вона майже втричі більша – від 7 років. Утім, в умовах війни сонячна електростанція – альтернативний варіант отримання електрики, а не спосіб заробітку.

Топ коментарі
+13
"Те, що ви не доплачували за електроенергію усі минулі роки, а не доплачували десятиліттями, вважайте, що ви складали гроші в банку, а тепер вам потрібно залпом заплатити за нову систему енергопостачання. Я знаю, що грошей немає, але ви їх проїли", - наголосив Павлюк.
=============

Та введіть уже податок на проживання в Україні і все. З тих, хто тут народився, - удвічі більше і пенсійні відрахування без самої пенсії. А кулі, за таке щастя потрібно платити
показати весь коментар
05.07.2024 12:07
+11
Ага и считок собрать с инвертором и автоматом, и батареи подключить. И стойку для монтажа сварить. И сделать шоб оно работало в паре с основной сетью и отдавало в сеть без акта присоединения от обленерго. И выучиться на электрика. А потом короткое замыкание и привет. Сказочный этот Федор однако
показати весь коментар
05.07.2024 11:45
+8
А тепер нехай ця гнида роскаже скільки за "усі ці роки" було побудовано АЕС, ГЕС, ТЕС та енергетичної інфраструктури. Твій господар ахметка та йому подібні роками експлуатовали готову енергосистему і виводили гроші в офшори, а тепер йому потрібно залпом заплатити за нову систему енергопостачання.
показати весь коментар
05.07.2024 14:39
Коментувати
Сортувати:
Ну. Усі знають що вартість електроенергії була занижена у популістичних цілях. Населення жило у бульбашці. Вибраний бізнес також отримував свій зиск. Так що Павлюк просто цинічно та нахабно ставить населення перед фактом. Недоплачували? То тепер зараз скиньтесь на нові АЕС і т.і. Слід очікувати також наступних заяв: самі забезпечте собі пенсію, медицину, опалення та гвс. Ну і таке інше
показати весь коментар
06.07.2024 21:28 Відповісти
Ну не прям бесполезны, где-то треть можнности они дают зимой...днем, естествено, а день, естественнно, короче, чем летом...так что где-то пятую часть...если не прям снегопад...
показати весь коментар
07.07.2024 19:24 Відповісти
где-то треть можнности они дают зимой...днем, естествено --- ВЫ ПИШИТЕ НЕ ПРАВДУ
показати весь коментар
07.07.2024 20:40 Відповісти
.
можнности --- А ТОЛЬКО СЕЙЧАС ЗАМЕТИЛ -МОЖНОСТИ-))))
.
показати весь коментар
07.07.2024 20:43 Відповісти
https://ru.glosbe.com/%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D1%8C-%D1%87%D0%B5%D1%88%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9-%D1%80%D1%83%D1%81%D1%81%D0%BA%D0%B8%D0%B9/Mo%C5%BEnosti%20sloupc%C5%AF Možnosti
показати весь коментар
07.07.2024 20:49 Відповісти
показати весь коментар
05.07.2024 11:18 Відповісти
Ага и считок собрать с инвертором и автоматом, и батареи подключить. И стойку для монтажа сварить. И сделать шоб оно работало в паре с основной сетью и отдавало в сеть без акта присоединения от обленерго. И выучиться на электрика. А потом короткое замыкание и привет. Сказочный этот Федор однако
показати весь коментар
05.07.2024 11:45 Відповісти
Якщо самому все робити, то спочатку треба накопати кремнію на дачі. Потім переплавити його на фотоелементи а потім клеяти те, що вийшло на скло. Аналогічно можна і акумулятор виготовити. Там же, на дачі, накопати свинець виплавити пластини..
показати весь коментар
06.07.2024 18:10 Відповісти
Так тількі самостійно, тому що, спрос такий,

що всі нормальні бригади розписані на півроку-рік вперед тількі з авансами.

І ніхто не хоче їздити за 100км, бо зараз можна недоїхати..

Та ціни кітайці піднімають кожен день на акумулятори, на АЛІ продають

тількі розбірку - елементи классу А нові не купити ніяк (вони нові тількі пообіцяють на словах)

- зафрактовані виробниками на багато років наперед.
показати весь коментар
12.07.2024 13:40 Відповісти
"Те, що ви не доплачували за електроенергію усі минулі роки, а не доплачували десятиліттями, вважайте, що ви складали гроші в банку, а тепер вам потрібно залпом заплатити за нову систему енергопостачання. Я знаю, що грошей немає, але ви їх проїли", - наголосив Павлюк.
=============

Та введіть уже податок на проживання в Україні і все. З тих, хто тут народився, - удвічі більше і пенсійні відрахування без самої пенсії. А кулі, за таке щастя потрібно платити
показати весь коментар
05.07.2024 12:07 Відповісти
Цікаво,якби цей чувак таке пред'явив населенню в Європі,де майже схожі з нашими тарифи,але якість життя набагато вища,то де б він був вже хвилин через 20 після цієї маячні?😆
показати весь коментар
06.07.2024 23:03 Відповісти
Його чекає кобзон....
показати весь коментар
15.07.2024 11:25 Відповісти
А тепер нехай ця гнида роскаже скільки за "усі ці роки" було побудовано АЕС, ГЕС, ТЕС та енергетичної інфраструктури. Твій господар ахметка та йому подібні роками експлуатовали готову енергосистему і виводили гроші в офшори, а тепер йому потрібно залпом заплатити за нову систему енергопостачання.
показати весь коментар
05.07.2024 14:39 Відповісти
Ну які ГЕС, ТЕС....? Це- минуле століття. Тільки вітро- та сонячни- електростанції. Ахметов - перший у цій справі. Самі бачили які величезні вітрогенератори доставляли до електростанцій. Негабаріт.
показати весь коментар
06.07.2024 05:55 Відповісти
ГЕС - стабільний прогнозований і регульований видобуток електроенергії, ТЕС - працюють під час пікових навантаженнь у старт-стоповому режимі.
СЕС - працюють тільки коли є сонце (тобто для пікових вечірніх навантаженнь взимку не допомогають), ВЕС - працюють, коли є вітер - тобто їх неможливо прив'язати до потреби у виробітку ее.
показати весь коментар
07.07.2024 19:34 Відповісти
Це як із жеками. Населення скидалось а чи робиться щось ніхто ні про що не дбав. А там кошти проїдались та дєрібанились. Потім сказали жеки тю тю беріть ремонтуйте усе самі. Так будеі з АЕС. Ахмєтов експлуатував, населення платило популістичні тарифи та ні про що не дбало тіпа якось воно має бути. А буде так: населення поставлять перед фактом що генерації більше немає і хочте сидіть без світла а хочте скидайтесь.
показати весь коментар
06.07.2024 21:35 Відповісти
..не стрижіть тупорилих лохів-жлобів й далі (круторогих свідків зєлі це не стосується, нехай платять за свою зелю-вирок2019)..
притомному-свідомому (НЕБАГАТОМУ, ДЛЯ СТАРТУ) Українцю вистачить однієї панелі десь 0,5кВт плюс, бажано lifepo4 100А, акумулятора (12-24Вольта, для прямого зарядження 30В сонячної батареї (з контролем) і інвертором на 12-24Вольта (це щоб дуже просто і дешево, решту дивіться ютюб -інтернет)..
У САМОГО "СОНЦЕ" ВЖЕ РОКІВ З 15 років, - це дуже гнучка тема, але головне - сонячна панель
показати весь коментар
05.07.2024 15:31 Відповісти
Ігор, а як це можна встановити в квартирі 16-поверхівки? На балконі?
У мене всі вікна на схід і сонце пів дня лише сильне
показати весь коментар
05.07.2024 18:58 Відповісти
..це ще нічого, що пів дня сонце сильне, отже ті самі пів дня буде (за сонця) 250-500Вт на годину, які треба накопичити в акумі, а потім, у тіні, 20-70Вт на годину, що також не так пагано, коли у інших електроенергії нема ніякої взагалі... і, звісно, не витрачати накопичену енергію на "дурниці", електроплити, бойлери чи фени для сушки волосся..., а на ТБ, інтернет, led-освітлення, ноутбук та т.і. вистачить майже завжди (у листопаді-січні буде мінімум сонця)
і да, звичайне скло, на тому ж балконі, знижує виработку електрики.. на шляху до сонячної батареї не має бути ніяких перешкод для максимальної ефективності...
показати весь коментар
05.07.2024 20:47 Відповісти
Тобто замість стекол понаставляти сонячні панелі? В мене на оцю усю фантастику від zeмразоти банально немає грошей. Не кажучи вже про технічну сторону справи
показати весь коментар
06.07.2024 20:03 Відповісти
Потрібно десь знайти 10k$
показати весь коментар
12.07.2024 13:41 Відповісти
"не витрачати накопичену енергію на "дурниці", електроплити"
" а на ТБ...вистачить"

Дуже дивне розуміння того, що є дурницею, а що - ннеобхідністю. Тез ТБ можно прожити приблизно...скільки завгодно...я його за останнній рік десь раз чи два включав.
А плита необхідна для готуванння...чи пропонуєте всім перейти на готову їжу з кулінарій і фастфудів?
показати весь коментар
07.07.2024 19:37 Відповісти
по-перше, спеціально для особливо обдарованих, "дурниці" написано у лапках..
по-друге, витрачати, з трудОм нашкрябану (як в описаній ситуації), електрику від сонця на обігрів повітря та рідини - це тупо, з цим справиться будь-який прилад призначений для цього, наприклад плитка для магістрального-балонного газу, звичайна пічка, спиртова-горєлка..., які, як би вони не старалися, не створять електричний струм.. і не запустять "ТБ, інтернет, led-освітлення, ноутбук"..
...чи, ото, аби ппздти?
показати весь коментар
07.07.2024 20:05 Відповісти
Я до того, що ТБ - це ннне більше ніж розвага і витрачати на нього "з трудОм нашкрябану (як в описаній ситуації), електрику від сонця" у принципі ідіотизм.
показати весь коментар
08.07.2024 12:17 Відповісти
звичайний середній ******** телевізор споживає усього 10-70Вт, мій десятирічний led LG28" у нормрежимі - 15Вт, в енергоощадному - лише 7Вт (як зарядка смартфона).. може працювати, як "брехунець" за Совка, майже цілодобово на інформканалі: прямий, еспресо, 5й, київ... актуальна оперативна інформація натепер нікому не завадить...
навіть не уявляєте скільки виробленої сонячної енергії з потужності панелі усього з півкіловата у мене спалюється на баластну лампочку потужністю півкіловата (на обігрів вулиці), бо звичайний електролічильник рахує однаково і вироблену у мережу і витрачену електрику, тому з гівна і палок ще років п'ять тому "за копійки" зклепав і запрограмував ардуінівську подєлку з інтернета (у грошовитих фанів сонця це, здається називається "лімітер"), яка тримає витрати за лічильником на рівні нуля (звісно, коли енергії сонця забагато)...
в Україні, з жлобами-дебілами-мародерами при владі, усе і просто і складно...(((
показати весь коментар
08.07.2024 14:15 Відповісти
Півкіловатна панель це хіба що кілька лампочок плюс телефони заряджати. Бо взимку вона буде давати ватт 150-200 і то упродовж 6 годин. І свій 100амперний акум ти будеш заряджати тиждень )
показати весь коментар
14.07.2024 18:08 Відповісти
..а увімкнути зарядний пристрій для зарядки акума, коли нема сонця але з'явилася на кілька годин міська мережа, вам релігія не дозволяє?
чи ви з тих, які хочуть "усе й одразу" та ще й шОб "на шару" і яких досвід Вироку-2019 нічому не навчив?
показати весь коментар
14.07.2024 18:58 Відповісти
Можна, але це вже не енергонезалежність. Якщо так то у вашому варіанті сонячну панель можна взагалі викинути
показати весь коментар
15.07.2024 19:18 Відповісти
Поцікавтеся біографією згаданого експерта у всіх галузях Святослава Павлюка-. Цей хитрозроблений активіст постійно створював галасливі організації коштом донорів Польщі, штатів, Євросоюзу. Щодо розумових здібностей цей пан є клоном іншого ґенія вітчизняної економічної школи - Милованова. Адже вести мову про витрату трьох - чотирьох тисяч доларів пересічною родиною ухилянта чи пенса при платній дорогій медицині та не дешевих продуктах і комуналці- це ж який розум треба мати. Можна їхати в Давос та інші закордони і розповідати які українці заможні та самодостатні. А електрику з наших АЕС продавати молдаванам. Бо ж в українців сонячні панелі, і кларнети також.
показати весь коментар
05.07.2024 19:21 Відповісти
Що один, що другий відверті вороги України.
показати весь коментар
15.07.2024 11:31 Відповісти
за такі слова і заяви потрібно горло перерізать.це бидло або прокладкою проклалося,або відвертий мотивований ворог України.СТРАТА - такий вердикт.
показати весь коментар
05.07.2024 19:40 Відповісти
Уряд з одного робить ставку на децентралізовану енергосистему.

Правда? Чесно, причесно?

Коли і де хоч щось було зроблено ЗЄвладою у цому напрямку за 3 місяці?

А за 2,5 роки?https://biz.censor.net/r3498206
показати весь коментар
05.07.2024 23:50 Відповісти
це треба розуміти так: уряд складає із себе зобовʼязання постачати електрику українцям і надалі розраховує на те, що вони самі собі про неї потурбуються.
показати весь коментар
06.07.2024 21:40 Відповісти
Десь так.

Правда цей уряд з самого початку не брав на себе жодних зобов'язань.
Вони прийшли у 2019 за баблом та владою. Більше їх не цікавить нічого.
показати весь коментар
06.07.2024 21:49 Відповісти
Шановний, Бубочка відразу попередив - " Я вам нічего не должен"
Які претензії?
показати весь коментар
07.07.2024 20:07 Відповісти
Зважаючи на те, що я голосував за Пороха, у мене претензії до утирків, які обрали Бонелоха Яневтіковича.
показати весь коментар
07.07.2024 20:38 Відповісти
То мудрий нарід! Так було, є і буде, на жаль.
показати весь коментар
08.07.2024 06:53 Відповісти
Стоїть 2 квт сонячних панелей , 4 квт LTO аккумулятор , інвертор 6 квт , зараз на будинок достатньо навіть на бойлер! Не кажучи вже про холодильник та морозильну камеру , з мережі майже нічого не беру .Взимку буде гірше , треба вітряка добавляти.
показати весь коментар
06.07.2024 00:37 Відповісти
скоро вже будуть робити компактні та доступні установки термоядерного синтезу. Тре собі буде одну купити
показати весь коментар
06.07.2024 21:41 Відповісти
Ага , і космічні кораблі бороздити простори галактики! Ти мабуть в ОПі працюєш казкарем.
показати весь коментар
07.07.2024 00:33 Відповісти
Для приватного будинку - так, логічне рішення...а от для квартири у багатоповерхівці....
показати весь коментар
07.07.2024 19:39 Відповісти
Для квартири робіть систему резервного дивлення, нижче я описав як.
показати весь коментар
08.07.2024 06:10 Відповісти
Того Павлюка треба повісити, гнида зелена
показати весь коментар
06.07.2024 08:00 Відповісти
Прочитав його вислів "Я знаю, що грошей немає, але ви їх проїли" і відразу розхотілося читате чергового зеленого балабола і недоука! Бо наші гроші "проїли" ахметови, суркіси, пінчуки на розкішну нерухомість і яхти...
Дибіл блін - сонячні панелі потрощаться від уламків вибуху ще більше, ніж трансформатор засранськЕнерго!
Напряг би вже свої мозжечки і пропонував би маленьку ядерну електронстанцію у погрібі або у підвалі - мирний зелений атом в кожну хату!
показати весь коментар
06.07.2024 08:28 Відповісти
Генератор торсіонного поля в кожну хату. Виход однако !
А для обігріву "вєчнає палєна", ну те в якому вода горить !
показати весь коментар
06.07.2024 10:30 Відповісти
Ну ви мене вибачте, але у нас дуже освідчена нація, майже усі з дипломами. Не полінимося, і придумаймо новітні методи генерації - з сонця, вітру, поди, ефіру. Це дуже благодатний час - є попит і стимул винаходити щось нове.
показати весь коментар
08.07.2024 06:11 Відповісти
А результат де ??? Диплом розуму не добавляє. Да і якість освіти це просто "треш", що при совку що зараз.
Коли при совку навчався у ВУЗі (інженерний факультет) історія кпрс 2-а семестри, політекономія 3-и , науковий комунізм 2-а, а сопромат, теорія машин і механізмів, теоретична механіка, технологія металів та конструкційних матеріалів, деталі машин по 1 семестру ітд. Деякі випускники розетку на 220 в без заземлення підключить не вміли. Ви про що ?!
Вони клоуна президентом вибрали, який обіцяв вчителям з/п 4 тис дол , чому вони можуть навчити. Суспільство прогнило, тому пасіонарії мовчать, для чого "метать бісер перед свинотою".
показати весь коментар
08.07.2024 13:25 Відповісти
Загалом усе вірно... Але може є хоч десь самородки, які десь на коліні, в підвалі, складають тихенько колайдери і експерементують з холодним синтезом?.. Мусять же бути!..
показати весь коментар
09.07.2024 06:46 Відповісти
Ага, з нашими пенсіями поставиш оту хрєнь. Краще б жувало!
показати весь коментар
06.07.2024 15:16 Відповісти
Стаття явно не для пенсіонерів... Може хоч депутати виживуть...
показати весь коментар
08.07.2024 06:14 Відповісти
показати весь коментар
08.07.2024 13:26 Відповісти
Головне тут те, що "за підрахунками Фонду розвитку підприємництва, 3 тис. домогосподарств зможуть встановити сонячні панелі у межах майбутньої програми".
3 тис. домогосподарств на всю Україну!!! Невеличке селище типу Козина у Конча Заспі.
Тобто зелені мародери не тільки піднімають собі і своїм помічникам зарплати при замороженні індексації пенсій і скасуванні соцвиплат для населення, а ще й за бюджетні кошти будуть встановлювати енергогенеруючі потужності своїм кумам, сватам, іншим родичам і наближеним особам, а населенню підніматимуть тарифи і податки, щоб воно їх забезпечувало.
показати весь коментар
06.07.2024 15:59 Відповісти
Я вам нічего нє должен (с)
показати весь коментар
07.07.2024 20:10 Відповісти
Я не погоджуся. Ціна сонячної електростанції не дуже відрізняєтьяс від ціни індивідуального опалення. І його маюуть більше ніж 3 тис. домогосподарств!
показати весь коментар
08.07.2024 06:18 Відповісти
Мова йде не про вартість сонячної електростанції, а про бюджетну програму, яка охоплює таку кількість домогосподарств, яка є каплею в морі і буде використана тільки для своїх, наближених до влади домогосподарств.
показати весь коментар
08.07.2024 10:22 Відповісти
отого павлюка як кажуть , що б воно жило само із своїми виплодками на ту середню зарплату що в Україні...
показати весь коментар
06.07.2024 16:49 Відповісти
Середня зп може бути не хіла, адже кількість пересічних і пенсів стрімко скорочується а до купи рахують зп і пенсію суддів, держслужби, силовиків і тп. То й у підсумку може бути й зо 20 тисяч по палаті. А варто було б відштовхуватися від мінімальної пенсії та зп а не середньо-посередньої.
показати весь коментар
06.07.2024 16:54 Відповісти
Я собі збудував сонячну електростанцію на будинок за 4тис доларів. Розрахунок такий - сонячні панелі 8 шт по 500ватт кожна (в сумі можуть видавати до 4кВт в сонячну погоду), по 200 доларів за панель. Це 1600 доларів за панелі. Далі, сонячний інвертор на 5.5кВт, Китайський, коштує 600-800 доларів, увесь дім тримає без питань. Далі треба аккумулятори. Брав літій-іонні, від електрокарів, 1.6тис доларів за 12кВт ємонсті (можуть тримати будинок добу на одному заряді). Запам'ятайте - тільки літієві (якщо ще й фосфатні то взагалі супер), жодної кислоти чи гелю, бо то стара технологія яка не годиться для великих блекаутів. Результатом дуже задоволений. Усе робив сам, тому вдалося зекономити на монтажі (фірма б це робила за 12-15тис доларів, не менше, відчуйте різницю). Робив ще до війни, але ціни не змінилися. Уже багато років працює. Ніякого продажу в електромережу, тільки для власного споживання. Система запросто тягне зарядку еклктромобіля (витрати на бензин=0, їжджу безкоштовно).

Як на мене, це оптимальна конфігурація. Працює 9 місяців - з лютого по довтень сонця багато. 3 місяці зими - треба добирати з електромережі, але це не страшно, навіть в період блекаутів встигає заряджатися, літій заряджається дуже швидко, віддає заряд повністю, кількість цилів розряду-заряду величезна.

Не бійтеся, сонце - це майбутнє! Побудуйте таку річ, це дешевше ніж індивідуальне опалення встановити, і забудете за блекаути і тарифи як про страшний сон
показати весь коментар
07.07.2024 05:14 Відповісти
Якщо є питання як будувати то пишіть на телеграм, допоможу порадою. Це не реклама, я з того не заробляю, буду ради допомогти землякам. Номер телеграму - https://t.me/jedi_coder77
показати весь коментар
07.07.2024 05:19 Відповісти
Дякую записала, живу в Польщ
показати весь коментар
07.07.2024 20:01 Відповісти
Знаходив інформацію про теплові акумулятори з піску в Фінляндії. Сто тон піску нагрітого десь до 500 гр С обігріває сто будинків цілу зиму. Прикидав що схоже на непоганий варіант.
показати весь коментар
08.07.2024 13:33 Відповісти
Починайте гріти пісок зараз, щоб до осені уже мати належні накопичення. Потрібно пройти холодну зиму.
показати весь коментар
11.07.2024 01:24 Відповісти
Плюс коли уважно слухав фізику в школі,

вода в 5 разів теплоємніша за пісок!

Але ще краще вулкан у дворі - тепло навіть взимку.

Вода: 4.186 Дж/г·°C

Песок: 0.84 Дж/г·°C

Сталь: 0.49 Дж/г·°C

Глина: 0.92 Дж/г·°C

Алюминий: 0.897 Дж/г·°C

Медь: 0.385 Дж/г·°C

Железо: 0.450 Дж/г·°C
показати весь коментар
12.07.2024 14:00 Відповісти
А я й не знав, вах-вах-вах. Спасибі відкрили очі. Да бєзпраблєм, грієм Н2О сонячними панелями до температури 500 град С і тримаємо до опалювального сезону.
показати весь коментар
12.07.2024 19:02 Відповісти
Класне рішення для приватного будинку...нажаль, більшість живе у квартирах...
показати весь коментар
07.07.2024 19:43 Відповісти
Для квартир оптимальний варіант - сонячна електростанція БЕЗ сонячний панелей! Не дивуйтеся - сонячний інвертор+потужний аккумулятор на 3кВт прекрасно підійде для квартири. Це називається система резервного живлення. Як тільки зявляється електромережа сонячний інвертор автоматично заряджає аккумулятори, за годину ви уже матимете повністю заряджену батарейку готову тримати квартиру багато годин. На таку систему можна вішати холодильник, котел, освітлення, комп'ютери, зомбоящик, зарядки, і усі дрібні побутові електроприлади. Усі потужні споживачі вмикати не варто, бо вони сильно садять батарейку, потерпіть коли світло з'явиться тоді будете користуватися пралкою, електрочайником, чи пилососом.
показати весь коментар
08.07.2024 05:49 Відповісти
Добре, я з Вами згодна,але,якщо зима і є обледеніння і морось пада на дах і крига, на тиждень, щось потрібно з тим робити. Мешкаю в Польщі. Вроцлав, така погода, тут бува досить часто.
показати весь коментар
07.07.2024 20:00 Відповісти
Зимою є 3 місяці коли сонячна електростанція виробляє дуже мало енергії - дуже короткий світловий день, багато хмар (1 сонячний день на 2 тижні), і сонце йде майже по горизонту, дуже низько, тобто, то настільки мало що практично не рахується. Тому, на цей період є режим коли інвертор автоматично зараяджає акумулятори від електромережі. Дорожчі інвертори мають функцію підмісу електроенергії електромережі і сонця, так щоб батареї не чіпати. Не дивлячись на ці 3 місяці. Зате, уже на початку лютого сонця стає різко багато і уже іде великий потік енергії.
показати весь коментар
08.07.2024 05:40 Відповісти
Налітай народ, купуй у нас панелі по $3-4 тис.!!!
А про те, що майже всі енергетичні потужності нашими пройдисвітами при владі були приватизовані практично за безцінь і вони на цьму вони казково збагатилися ні слова, бо тепер тих грошиків на ремонт вельми жалко.
показати весь коментар
07.07.2024 08:33 Відповісти
Если бы это был просто павлюк ,ну болтнул -то шо тут такого .Но нет - эта поганка находится в вверху пищевой цепочки ,воно керуе крадіжками на свій карман і карман крадіїв які йому щедро платять . Всю електрогенерацію отакими присвоєно за безцінь . Павлюки тепер усім людям показуть два середніх пальця с двух рук . Будуйте люди ,а ці будуть набивати свої кишені ?Як оригінально ! Блек Рок вже скупила усю землю в Україні -тепер ми як населення тут не потрібні і нас крошили і будуть крошить війною .Парадокс !
показати весь коментар
07.07.2024 13:14 Відповісти
Як казав мій сержант, все це хлопці маструбація.
показати весь коментар
07.07.2024 17:44 Відповісти
Так,з самого початку, всі волали,казали,що то дуже може бути, дає прибуток і єнергонезалежність, як почалась війна( чомусь всі на олімпі бояться цього слова,але відповідати прийдеться), перепрошую не пам'ятаю хто вложив інвестиції таких панелей, Голландія, чи хтось інший,дякуючи нашій владі то було все змародерене і вивезене до мародерів. А коли запитали, як то сталось, і відповідь: то ми проїбалі, а зараз я маю за свій рахунек ставити зноау панелі. Та ідіть ві кобилі в тріщину,курва. На зараз, дакуючи вам, я сиджу в Польщі на шспшонтанню мінімум (уборка). Ще трохи і поїду далі, німці нє, хоч і німецьку знаю.
показати весь коментар
07.07.2024 19:53 Відповісти
Взагалі не бачу сенсу у продажі електрики державі - жержава може не платити, ставить тяжкі нелогічні умови. Дешевше і простіше робити влсну електргостанцію, для індивідуального споживання.
показати весь коментар
08.07.2024 06:07 Відповісти
даже те панели что продают сейчас на али гибкие, от 40 до 65 долларов 100ватные, ну это очень дорого суммарно, если Вы хотите покрыть 5кВт для дома. 5кВт в таком случае будет стоить 3000$, 120 000 грн за 5кВт, при том что в зимнее время они будут работать от силы на 30%, т.к. пасмурных дней больше, а это уже всего 1,5кВт на весь дом. Как резерв да, но не как основное питание.
показати весь коментар
07.07.2024 19:59 Відповісти
Вот и я об том же, агрегат присмотрели ,но есть и печка угольная и батареи на воду, и можна перевести на панели, реверс,делали сами: уголь или пронд( ток) киловат на данный момен с 1 числа июля 1 злот, 90 грош,переведите это в гривну кому не лень.
показати весь коментар
07.07.2024 20:10 Відповісти
Можно найти панели мощностю 500 ват за 200дол шт, у местных продавцов. А на зиму вы не ращитывайте на солнце вообще - на практике панели зимой в среднем выдают практически ничего. Продавцы говорят 30%? Брешут! Потому что очень короткий световой день, очень много туч, обледенения. На практике я снимаю 10% от летней нормы, а может и меньше. На зиму нужен ветрогенератор, и открытая возвышенная местность. Но я не заморациваюсь - зимних месяцев всего три. И можный аккум решает проблему - солнечный инсертор автоматор заряжает батареи когда подают свет. Главное - берите литиевые батараеи от електрокаров, только они справятся с нашими блекаутами. И не смотря на то что я говорю, я всячески рекомендую солнечную електростанцию. Это вообще другая реальность в стравнении с генераторами.
показати весь коментар
08.07.2024 06:04 Відповісти
но ветра также может не быть, это всё уже зависит от местности, и максимальная польза от панелей и экономия будет без использования батарей, чтобы например нагревалась вода в большом термосе, тогда стоимость такой энергии будет ниже.
показати весь коментар
02.08.2024 02:54 Відповісти
Данные человечеству в Библии заповеди никогда не исполнялись .Никогда ! От слова совсем никогда ! Посему всегда были и будут войны . .Это будет вечно :Се стою у двери -отвори! Может человечество прозреет?
Борьба цивилизаций уже началась .Итог -90% будут ликвидированы
показати весь коментар
07.07.2024 20:17 Відповісти
Нажаль, то є правда. Час жатви....
показати весь коментар
08.07.2024 06:08 Відповісти
Павлюк не прикуїв? Проїли гроші......******
показати весь коментар
08.07.2024 09:31 Відповісти
Цей підар Павлюк каже "ви недоплачували", а він сам мабуть увесь час платив, як за зелену електроенергію. ******!
показати весь коментар
08.07.2024 12:25 Відповісти
Павлюк не розуміє ничого в енергетиці.Він має вітряка та вважає себе ікспердом.Да,вітряк на декілька кіловат це дороге рішення.В рядяньски часы справжня теплова та атомна генерация заробляла шалені бабки,як і зараз Уявіть собі,блок-міліонник тоді заробляв 3 копійки на кіловат-годину(це біля 1 коп собівартість - разом 4 коп).Це декілька сотен тисяч карбованців на добу!Маленьке місто Енергодар з 6 міліониками та тепловой на 3.2 міліона за рік виробляло валовий продукції,як Молдова!Так що не треба клепати мізки.Велика Енергетика- це великий прибутки Вона НИКОЛИ не була збитковой.
показати весь коментар
10.07.2024 09:27 Відповісти
Придурки тянут нас в каменный век с помощью современных технологий! Генерация всегда чем крупнее,тем выгоднее!Это закон природы.Во что превратятся квартиры многоэтажек - куча толстенных проводов с пожаро,взрыво,электроопасным оборудованием и токсичными аккумулятором,которые через год заполнят свалки!Сгорят тысячи квартир,отправятся сотни людей по стране.Дякую,як каже зе,дуже дякую.
показати весь коментар
08.07.2024 23:23 Відповісти
Вихід один-рвати когті в Європу чи США,Канаду. Тут скоре буде щось не дуже добре бо пуцелейба з 95 кварталом все засрав і завалив....
показати весь коментар
09.07.2024 15:49 Відповісти
В Канаді на комуналку не заробите. Криза...
показати весь коментар
11.07.2024 01:26 Відповісти
не забудьте відкласти на податок на землю

прилетить сюрприз

десь 20k$ - на маленький будинок раз на рік навіть якщо все виплатили за 20 років.
показати весь коментар
12.07.2024 13:51 Відповісти
Ми зібрали собі сонячну станцію за 200к. 8 штук панелей на 3,5 кВТ, інвертор, та 3 батареї Lifepo4 на 7,5 кВТ разом. Невелике господарство в селі повністю забезпечується сонцем, до мережі не підключаємося зовсім. На зиму в планах поставити вітряк.
показати весь коментар
14.07.2024 18:09 Відповісти