993 відвідувача онлайн
10 378 50

Більші ліміти та вищі податки. Чи варто Україні переходити на польську модель ФОП

Автор: Юлія Недашківська

Український уряд розглядає перехід на польську модель оподаткування ФОПів. Чим вона відрізняється від української?

Більші ліміти та вищі податки. Чи варто Україні переходити на польську модель ФОП 01

На початку 2024 року заступниця міністра фінансів Світлана Воробей повідомила, що Мінфін розглядає можливість переходу України на польську модель спрощеної системи оподаткування фізосіб-підприємців.

Як пояснила урядовиця, польська модель більше диференційована, має більше ставок – від 2% до 20%, розмір яких залежить від виду діяльності підприємця.

Утім, про конкретні ставки для України Воробей говорити не стала, адже, за її словами, ще відбуватимуться широкі дискусії з бізнесом.

Раніше про плани запровадження польської моделі оподаткування для українських ФОПів говорив й очільник податкового комітету Ради Данило Гетманцев. Він наголошував, що єдиний податок в Україні перетворився з інструмента підтримки малого бізнесу на систему ухилення від оподаткування великого і середнього бізнесу.

БізнесЦензор вирішив порівняти українську та польські "спрощенки" та подивитися, що може очікувати на українських платників.

Загалом в Україні існує дві системи оподаткування – загальна та спрощена.

ФОПи зазвичай обирають спрощену систему оподаткування, яка передбачає сплату єдиного податку.

Для ФОПів першої групи він не має перевищувати 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб – 302,8 грн, другої групи – 20% від мінімальної зарплати – 1420 грн. Але кінцева ставка єдиного податку не є фіксованою. Її встановлює місцева влада.

При цьому максимальні річні обороти доходів для перших двох груп ФОПів не мають перевищувати 1 185 700 грн та 5 921 400 грн відповідно.

Для фізосіб-підприємців третьої групи ставка дорівнює 3% у разі сплати податку на додану вартість і 5% – для неплатників ПДВ. Важливо що максимальний обсяг річного доходу ФОПів цієї групи становить 8 285 700 грн.

Як зазначають представники влади, у чинній системі спрощеного оподаткування є лазівка для великого бізнесу, який розділяє свою діяльність на кілька ФОПів з меншими доходними оборотами, щоб уникнути сплати великих податків.

У такий спосіб бюджет втрачає мільярди гривень, необхідні в умовах повномасштабної війни з РФ.

Польська ж модель системи спрощеного оподаткування відштовхується не від доходів ФОПа, а від його виду діяльності.

Так розгалужена система ставок – від 2% до 20% – враховує маржинальність діяльності, ризикованість тощо. До того ж у сусідній країні вищий ліміт доходу – 2 млн євро, що дає більше можливостей для розвитку підприємницької діяльності.

Які податкові ставки у Польщі?

2% – продаж товарів рослинного та тваринного походження власного виробництва;

3% – громадське харчування без продажу алкоголю, продаж риби та рибних продуктів рибалками;

5,5% – будівельні роботи, вантажоперевезення понад 2 тонни, продаж квитків та марок;

8,5% – громадське харчування з продажем алкогольних напоїв, освіта, послуги в сфері культури, книжкові комісійні магазини; а також доходи від оренди до 100 тисяч злотих; лізинг транспортних засобів;

10% – послуги куплі-продажу нерухомості;

12% – послуги, пов'язані з IT;

12,5% – доходи від оренди понад 100 тисяч злотів;

14% – послуги в сфері охорони здоров'я, архітектурно-інженерні послуги;

15% – брокерська діяльність, таксі, спортивні послуги;

17% – послуги в сфері вільних професій – перекладачі, адвокати, нотаріуси, а також готелі, виробництво фото, оптова торгівля, продаж авто/мотоциклів та запчастин до них.

20% – приватні медсестри, акушери та лікарі, перекладачі, вчителі-репетитори й інші.

З огляду на вище, зрозуміло, що деякі ставки є суттєво вищими за ті, що зараз існують в Україні. Особливої уваги потребують податки для представників ІТ-спільноти.

У нас ФОПи-айтівці сплачують не більше, ніж 5% єдиного податку, а в разі запровадження польської моделі, їм доведеться платити у понад двічі більше.

Звичайно, більші податки дорівнюють більшим надходженням у бюджет, водночас експерти застерігають, що це також може призвести до переходу цілих галузей послуг "у тінь" або взагалі релокації за кордон. А це призведе до більших бюджетних втрат.

До того ж складніша система оподаткування вимагатиме більших перевірок з боку податківців, що також може послужити зростанню корупції.

Восени кількість фізосіб-підпримців в Україні перевищила 2 мільйони. Попри війну, нові бізнеси продовжують відкриватися, подекуди рекордними темпами. Зокрема, у вересні українці відкрили 35 587 ФОПів, що є найвищим показником за останні три роки.

Водночас у 2023 році було зареєстровано понад 304 нових фізосіб-підприємців, що на 7% більше, ніж у "довоєнному" 2021-му.

Причиною такої динаміки може бути перехід великого бізнесу на роботу через ФОП, а також прихована форма працевлаштування чоловіків, адже, на відміну від трудового договору, фізичним-особам підприємцям не потрібно відвідувати територіальні центри комплектування під час відкриття ФОП.

Як зауважила заступниця міністра фінансів Світлана Воробей, зміна податкової моделі все ж не є близькою перспективою. За її словами, спочатку має відбутися реформа Державної податкової служби й тільки потім можна буде говорити про зміну податків.

Топ коментарі
+9
Великі та середні підприємства ухиляються за допомогою фопів від оподаткування.
А що податковій дуже складно побачити великі підприємства ? Коли велика мережа і в неї в чеках - фопи? Вони в податковій -тупі ,сліпі ?Чи це все разом?
показати весь коментар
11.01.2024 09:41
+7
Спочатку досягніть хоча мінімальної зарплати 1 березня 8тис/27тис
Економіка не живе в людському рабстві.
Хіба вас нічому не вчать?
Польща реалізувала гроші від мфв/ ми їх знецінили, будували що завгодно, окрім малого бізнесу .
показати весь коментар
11.01.2024 13:10
+7
Коля Азіров не є творцем спрощеної системи оподаткування, навпаки він усіляко перешкоджав її втіленню. І був здивований, що так добре вона запрацювала. Тому у нього вистачило клепки у голові не чіпати цей сегмент (чи може йому тоді підказали не пхати туди свого носа, адже ця система була введена Указом президента)
У інших речах він дійсно така ж паскуда, як і все ригоанально-слугонародове збіговисько.
показати весь коментар
11.01.2024 19:37
Коментувати
Сортувати:
Великі та середні підприємства ухиляються за допомогою фопів від оподаткування.
А що податковій дуже складно побачити великі підприємства ? Коли велика мережа і в неї в чеках - фопи? Вони в податковій -тупі ,сліпі ?Чи це все разом?
показати весь коментар
11.01.2024 09:41 Відповісти
вони просто нечесні та жадібні
показати весь коментар
11.01.2024 12:46 Відповісти
Нещодавно була стаття про мережеві АЗС. Лише окко повністю виявився прозорим, всі інші частково або повністю сховали грошики у тінь і податковій похєр.
показати весь коментар
11.01.2024 13:52 Відповісти
Куюн, це ти?
показати весь коментар
11.01.2024 18:08 Відповісти
Да что за брехня??? Они уклоняются давая взятки. А то как оформляют вообще не имеет значения. Не будет фопов - найдут другой способ. Все понимают, что без крышевания налоговиков это все не работало бы...
показати весь коментар
11.01.2024 16:02 Відповісти
Сьогоднішнє законодавство не забороняє посади кілька касирів ФОП у супермаркеті і не платити податки на загальних підставах
показати весь коментар
12.01.2024 07:35 Відповісти
Є таке поняття фіктивне підприємництво. Особливо про це може розповісти служба зайнятості - коли ПП прикривають найманих працівників
показати весь коментар
12.01.2024 10:42 Відповісти
Я давно говорю - проблема не в существовании ФОПов. Проблема в том, что такая ситуация выгодна многим бенефициантам власти. Тот же Бенин Буковель или те же Бенины заправки - это сети ФОПов. Хотя никто не мешает налоговой это все видеть, и никто не мешает принять изменения в законы, которые сделают подобное дробление невозможным.
показати весь коментар
12.01.2024 11:07 Відповісти
100%
показати весь коментар
12.01.2024 12:34 Відповісти
скасувати договори франчайзингу? ну таке, Макдональдс і інші не зрозуміють. Але я не про те, а як вони легалізують оті гроші, що забрали з цих фіктивних ФОПів, ну частина йде на хабарі і таке інше, але щоб їх пустити далі в обіг, їх треба якось легалізувати, зараз як не крути, а вже не ті часи, вже просто довідка про зп не пройде, щоб довести, що ти законно отримав мільйони грошей.
показати весь коментар
12.01.2024 21:12 Відповісти
Там была хитрая схема с "ассоциацией ФОПов" и переводом части денег в кэш. Как сейчас - Х.З., не слежу. Когда-то имел неосторожность подписать договор на закупку топлива по безналу на Бениной АЗС. Проклял этот день. Больше в такие игры не играю.
показати весь коментар
12.01.2024 21:38 Відповісти
Ні те, ні інше : вони просто перетворили держслужбу у власне джерело доходів.
показати весь коментар
12.01.2024 12:37 Відповісти
Спочатку досягніть хоча мінімальної зарплати 1 березня 8тис/27тис
Економіка не живе в людському рабстві.
Хіба вас нічому не вчать?
Польща реалізувала гроші від мфв/ ми їх знецінили, будували що завгодно, окрім малого бізнесу .
показати весь коментар
11.01.2024 13:10 Відповісти
А може логічніше підняти просто дещо ставки для 2ї групи наприклад (в основному оптова і роздрібна торгівля). Людина з мінімалки пдфо платить 18% і фоп що за рік проганяє 5 млн грн 20% від мінімалки. Зробіть хоч 40% , це 2840 грн в місяць , думаю наврядчи хтось закриється. Аналогічно по 1й групі замість 300 грн в місяць, що просто смішно..., зробіть 600 грн. 3 група 5 та 7%. Це буде краще ніж ламати всю систему
показати весь коментар
11.01.2024 14:58 Відповісти
Вони волають про великий бізнес, який "розбиває" свої доходи поміж декілька створених для цього ФОПів. Але ввести кримінальну відповідальність за це - не хочуть 🧐
Добре, зробіть грошову відповідальність за це на такому рівні, що це стане фінансово НЕВИГІДНИМ. Спіймали - заплати, скажімо, мільон гривень. Спіймали податківця, який сховав цей злочин - йому буцегарня з конфіскацією.
ФОПи-торговці 2-ї групи, наскільки мені відомо, маючи невеликий бізнес, отримують річний дохід 1-1,5 мільйона, у своїй переважній більшості. До того ж, місцева влада подекуди зменшила відсоток з 20 до 8-10%. Тож ви мабуть маєте рацію: подвоїти ставку і не чіпати ФОПа (справжнього!) - може бути тім "соломоновим" рішенням, коли і бізнес буде працювати і податки будуть надходити.
Свого часу Кужель розповідала, що перехід ПП-шників у 1998 році на єдиний податок збільшив надходження до бюджету у 6(!) разів. І в Азарова, який на той час був головою української податкової - очі полізли на лоба. Нажаль у податківців і у цього недоумка Гетьманцева пам'ять дірява...
показати весь коментар
11.01.2024 16:32 Відповісти
Азіров старий підарас, і автор самої ******* податкової системи В СВІТІ! І зрозуміло для чого він це робив, старий крємлєпідор!
показати весь коментар
11.01.2024 18:11 Відповісти
Коля Азіров не є творцем спрощеної системи оподаткування, навпаки він усіляко перешкоджав її втіленню. І був здивований, що так добре вона запрацювала. Тому у нього вистачило клепки у голові не чіпати цей сегмент (чи може йому тоді підказали не пхати туди свого носа, адже ця система була введена Указом президента)
У інших речах він дійсно така ж паскуда, як і все ригоанально-слугонародове збіговисько.
показати весь коментар
11.01.2024 19:37 Відповісти
А Кужель коза - провокатор.
показати весь коментар
12.01.2024 15:20 Відповісти
той перший раз коли той ублюдок керував податковою називали азаровщиною, бізнес тоді вив від свавілля податкової, вони своїми листами самі собі писали роз'яснення як хотіли, і президент, своїм указом вві спрощену систему оподаткування, тоді завив азіров, бо бізнес почав розвиватись, всупереч його бажанню знищити.
показати весь коментар
12.01.2024 21:17 Відповісти
"отримують річний дохід 1-1,5 мільйона"
Ото у нас корінь проблеми що рахують дохід а не прибуток. Якщо я сантехнік, то мій дохід майже рівний прибутку (мінус на інструмент та розхідники). Але і дохід значно менше мільйона на рік. А якщо я оптовий торговець з маржою 2%, то обороти (доход) будуть в десятки мільйонів, а прибутку може навіть менше ніж у того сантехніка. А налогів маю заплатити з цих мільйонів оборота а не від того що лишається в кармані.
І ніхто не хоче зламати цей ідіотизм.
показати весь коментар
13.01.2024 11:39 Відповісти
У оптового торговця навряд чи буде дохід 1-1,5 млн.
До того ж я вказав реальний дохід роздрібного торговця, а не дозволений у 5 з лишком млн.
І податок ФОП 2-ї групи заплатить не з обороту, а єдиний - 20% мінімальної зарплати, хоч скільки б він не наторгував...
Але не буде мати геморою з веденням обліку (за деяким виключенням) і не буде так часто бачити пику податківця, для якого усі ФОПи - крадії...
показати весь коментар
13.01.2024 11:58 Відповісти
Selo Taras Ти дурачоk, який ніколи не працював сам на себе.
показати весь коментар
11.01.2024 23:47 Відповісти
Я дико извиняюсь, но зачем тем же ИТшникам будет оставаться в Украине, если налоги как в Польше???
показати весь коментар
11.01.2024 16:04 Відповісти
Тому за стаття маніпуляція, і писав її дилетант. Описані тільки ставки податку з доходу, не враховані ЗУС і медичне страхування 9 відсотків.
Колись читав блог "програміста" який хаяв Польщу. В Україні на єдиному копійки, а в Польщі поза 30% з доходу, все відносно, але правила гри і прозорість ринку цього вартують.
показати весь коментар
11.01.2024 16:31 Відповісти
Я вообще сторонник минимальных налогов и как можно более компактного государства. Но тут речь даже не об этом. В Украине нет защиты частной собственности, работающей правовой системы. Медицина, по факту, платная.
В этих условиях, при повышении налогов что может заставить людей вести тут бизнес. И это не только про программеров (просто к слову пришлось).
У тех же фермеров могут приехать, собрать урожай и фик что докажешь.
Моя мысль лишь о том, что начинать надо бы не с повышения налогов.... Не факт, что их вообще нужно повышать, особенно учитывая разрушенную экономику.
показати весь коментар
11.01.2024 18:21 Відповісти
Згоден,красти з бюджету менше треба, тоді і буде реальність
показати весь коментар
11.01.2024 20:56 Відповісти
Дуже вірно. Знизити податки, максимальний сервіс і підтримка від держави. Перевірки, тільки планові, раз на 3-5 років. Тому що, розмова про ФОП, це розмова про незалежність громадян.
Бо праця у великому підприємстві, на хазяїна, це вже ніяка не незалежність.
показати весь коментар
11.01.2024 23:55 Відповісти
Вопрос стоило бы закончить сразу на второй запятой.
Но в текущих реалиях, когда зеленая псевдо-влада превратила народ в крепостных и уровень зашквара от ******** улетел в дальние галактики, платить ей какие-либо налоги, западло в принципе.
Поэтому айтишники, каждый в меру своих возможностей, сейчас предпочитают вообще никакие деньги сюда не заводить, а хранить их подальше от недобрых взглядов гетьманцевых и загребущих ручищ военкомов, которые скоро получат полномочия раздевать людей до нитки без суда и следствия, или вообще в крипте, что подразумевает отстутствие уплаты налогов как таковых.
показати весь коментар
15.01.2024 00:08 Відповісти
Який резонанс? Скільки можна. Вже сил немає. З пустого в порожнє переливаєте, аби людей злити.
показати весь коментар
11.01.2024 17:21 Відповісти
Правильно! IT давить надо. Он нам и нах й не нужон ваш Интернет! И мобильная связь не нужна и дроны. Пущай взятки платит и уезжают.
показати весь коментар
11.01.2024 18:50 Відповісти
У нас ******* все ускладнювати, небуде так як там, у нас візьмуть якісь норми звідти і прилаштують до нашого лісапеду з квадратними колесами.
Зробіть нарешті один податок з доходів для бізнесу 10% всі інші побори ліквідуйте ,тоді буде зростання надходжень. І ще скоротить держапарат, який в два рази більший ніж у США, розраховується відповідно кількості населення.
показати весь коментар
11.01.2024 19:01 Відповісти
Ставки доволі не погані, і те що є відштовхування від роду діяльності теж варто розглядати. Потрібно взяти найкраще з різних моделей і зробити у нас власну свою
показати весь коментар
11.01.2024 21:00 Відповісти
Приватні медсестри-це вони так інтим послуги шифрують?
показати весь коментар
11.01.2024 21:24 Відповісти
Про мобилизацию, еще примите закон - тогда, все в тень уйдут.

Спасибо Зеленский
показати весь коментар
11.01.2024 21:41 Відповісти
Ви шо хотите шоб було як в Польщі?!
показати весь коментар
12.01.2024 09:34 Відповісти
з яким вони там бізнесом дискутують? Я, наприклад,ФОП и ніхто зі мною не про що не розмовляє і не дискутує. Як і з 99% таких як я,тільки потім ставлять перед фактом: "будеш віддавати 50% свого заробітку,або закривай ФОП і йди заробляй гроші якомусь монополісту".
показати весь коментар
12.01.2024 11:55 Відповісти
Мова про від 2 до 20%, які 50?
показати весь коментар
12.01.2024 13:36 Відповісти
20% ЄП + 20% НДС, +10% ще якихось націнок, ось тобі і 50.
показати весь коментар
15.01.2024 00:11 Відповісти
"Особливої уваги потребують податки для представників ІТ-спільноти."

Камон, це вього лише 12% - це все одно набагато менше, ніж у абсолютній більшості країн.
Айтішники не найбіднійші люди і не потерпатимуть особливо, якщо 12% платитимуть. Це я як ITшник кажу.
Хоча дєвєрь мій казав якось, що він в УКраїні лишається лише через низькі податки - той ще "патріот"...але він все одно виїхав до Польші.
показати весь коментар
12.01.2024 13:35 Відповісти
Піздьож, 12% у Польщі платить той, у кого виходить менше ніж 2К євро на місяць, якщо більше - віддай будь ласка 32. А <2К це якесь жебракування, в ІТ стільки отримують тільки якісь тупі довбні.
показати весь коментар
15.01.2024 00:13 Відповісти
Проблема не у великих податках, а у наповненні витратної частини.
А зробити невигідним середньому і великому бізнесу юзать фопи це вже давно начасі.
показати весь коментар
12.01.2024 15:26 Відповісти
дебільна стаття, ну чому ота журнашлюшка вирішила, якщо Україна візьме польську модель, то все зробить як зробили поляки, ще й вісотки понаписувало. Якщо візьмуть, то за основу, хоча привести в до ладу і те, що у нас зараз є і буде теж добре і безз польської системи. мабуть хєрмансев чи ще якийсь гандон пробашляв за цей висер.
показати весь коментар
12.01.2024 21:19 Відповісти
Ви мабуть не читали статтю, А тільки заголовок. Автор порівнює те що є зараз і те що пропонує влада, перехід на польську модель для збільшення надходжень у бюджет (про створення нових робочих місць, я так розумію, мова не йде).
Моя думка така - наша податкова модель дуже погана як для бідної, корумпованої країни, де нема судів, де не захищена приватна власність, де свавілля контролюючих органів, де занадто дорогі кредити для бізнесу та таке інше.
Навіщо людині жити тут і сплачувати такі самі (високі) податки, якщо це можно робити в нормальній розвиненій країні? І це буде набагато краще тому що ти і твій бізнес буде захищений.
Таким чином, збільшення податкового тиску призведе до зворотнього ефекту. Залишаться тільки ті чий бізнес неможливо перенести фізично. А може призведе і до соціального вибуху, бо жити в країні де нема перспективи мало хто хоче.
Більше доїти корову і мало кормити - це підхід врємєньщіков.
показати весь коментар
17.01.2024 21:28 Відповісти
я читав, тому й написав, т.з. афтор написало якусь дурню абсолютно не розбираючись, в тоу що пише. От чому вирішили, якщо візьмутть польську модель, то все зроблять як у Польщі, тобто копіпаст, про це ніхто ніде не говорив, її можна взяти за основу, а не тупо зкопіпастити, а т.з. писака вирішив, що так і буде. І друге податки треба платити, тоді і питай у держави, а куди ти мої гроші подів, а де все те, що маєш робити, а не ухиляються, нге платять, і скаржаться, що все погано, то ідіть в сраку, не ваші гроші витрачають, от тому і крадуть.
показати весь коментар
17.01.2024 21:35 Відповісти
Багато поляків реєструють свої фірми в США, так вигідніше.
показати весь коментар
18.01.2024 08:52 Відповісти